ایروبیک حرفه ای

ورزش ایروبیک پرطرفدارترین و مرسوم‌ترین ورزش در میان خانم‌هاست این ورزش بسیار شاد و پر جنب‌وجوش بوده و تمرینات مخصوص آن با درگیر کردنِ عضلات به حالت ریتمیک و موزون و در حدود ۲۰ دقیقه، نیاز بدن به مصرف و سوزاندن اکسیژن را بالا می‌برد.

در گذشته، ورزش ایروبیک اولین ورزشی بود که افراد با هدف کاهش وزن سراغش می‌رفتند و فکر می‌کردند ایروبیک باعث کاهش وزن می‌شود. اکنون همه می‌دانند تنها چیزی که باعث لاغری می‌شود رعایت نقصان کالری در برنامه غذایی است. نقصان کالری یعنی کمتر از مقداری که کالری مصرف می‌شود، دریافت کنیم. البته باید به این نکته توجه داشت که ورزش یروبیک حتما به کاهش وزن شما کمک می‌کند. ایروبیک به عنوان یک تمرین هوازی کالری سوزی خوبی دارد و می‌توان روی آن حساب کرد. همچنین ایروبیک یک ورزش شاد و مفرح است که در عین کالری سوزی، تاثیرات ویژه‌ای روی سلامت قلبی عروقی شما دارد. برای کوتاه کردنِ مدت زمان کاهش وزن و ساختن اندامی متناسب، بهترین کار این است که زیر نظر مربی و یا مشاور ورزشی‌، حتما در کنار ایروبیک، تمرینات قدرتی هم کارکنید.

فواید ایروبیک:

۱. تقویت قلب و عروق

قلب یک عضله است و بیشتر بیماری‌های قلبی و عروقی در اثر ضعف ماهیچه قلب پیش می‌آید، ورزش ایروبیک، قلب شما را تقویت می‌کند؛ چراکه قلب هم مثل هر عضله دیگری هرچه بیشتر آن را تمرین دهید، قوی‌تر می‌شود. فشار خون بالا، گرفتگیِ عروق، خطر سکته قلبی، مواردی‌ هستند که به‌خصوص در سنین بالا، باید جدی گرفته شود. شما با انجام تمرینات ایروبیک، حتی به میزان کم، می‌توانید از این مشکلات پیشگیری کنید.

۲. کنترل وزن

در تحقیقات مختلف ثابت شده که ایروبیک یکی از موثرترین راه‌های کنترل وزن است. این ورزش در کنار برنامه غذایی ورزشی بهترین راه برای بدست آوردن سلامتی و تناسب اندام و تنها راه اصولی کاهش وزن سالم است. ایروبیک روزانه به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه مقدار قابل توجهی کالری می‌سوزاند و شما را به وزن ایده‌آل نزدیک می‌کند. اگر در جست‌وجوی روشی برای کاهش وزن طبیعی و اصولی هستید، حتما یک ورزش هوازی مثل ایروبیک را در برنامه ‌زندگی تان قرار دهید.

۳. تنظیم متابولیسم بدن

متابولیسم، همان میزان سوخت‌وساز کالری است که در بدن رخ می‌دهد. کالری‌هایی که مثلا نتیجه قند، چربی یا پروتئین هستند و ذخیره بیش‌ازحدشان به چاقی منجر می‌شود.

یک ورزش هوازی مثل ایروبیک نه‌تنها این کالری‌ها را می‌سوزاند، بلکه باعث تنظیم و بالارفتنِ سوخت‌وساز بدن می‌شود. کالری‌سوزیِ بیشتر هم، مساوی است با کاهش وزن بیشتر؛ یا به بیان ساده‌تر ایروبیک مساوی است با لاغریِ سریع‌تر.

۴. کاهش کلسترول بد خون

بدن انسان حاوی دو نوع کلسترول است: کلسترول خوب و کلسترول بد. کلسترول خوب برای عملکرد قلب و پاکسازیِ شریان‌ها مفید است. اما کلسترول بد دقیقا برعکس، باعث گرفتگیِ عروق و بیماری‌های قلبی مثل سکته یا حمله قلبی می‌شود. انجام منظم یک ورزش هوازی مثل ایروبیک، یک روش موثر و ثابت‌شده در مدیریت کلسترول و سلامت قلبی و عروقی در بدن ماست.

۵. کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

نکته بسیار جالب در مورد ایروبیک که شاید ما از آن کمک‌تر مطلع باشیم این است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد! زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند، معمولاً مقدار زیادی استروژن در بافت حساس سینه خود دارند. ترشح این هورمون اگر از حد طبیعیِ بالاتر رود، باعث می‌شود توده‌های خوش‌خیم یا بدخیم در بافت پستان آسان‌تر به‌وجود آیند. طبق تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد انجام ایروبیک به‌طور منظم باعث تنظیم هورمون استروژن در بدن می‌شود.

بنابراین خطر ابتلا به سرطان سینه برای خانم‌هایی که به‌طور منظم این تمرینات را انجام می‌دهند، به مراتب پایین‌تر است. این کار، به‌ویژه برای زنانی که سابقه خانوادگیِ سرطان سینه دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا یک روش موثر و مفید، و البته ساده برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

۶. تقویت روحیه

یکی از فواید ورزش ایروبیک، این است که می‌تواند تا حد زیادی سلامت روان را تحت تاثیر قرار بدهد و از شما یک ورزشکار با روحیه ورزشکاریِ واقعی و عالی بسازد. مطالعات نشان می‌دهد ورزش ایروبیک به دلیل ماهیت هوازی بودنش، باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور مانند دوپامین و اندورفین در مغز می‌شود. همچنین ایروبیک به بالارفتنِ اعتمادبه‌نفس شما کمک زیادی می‌کند، تناسب اندامی که در اثر انجام تمرینات این ورزش به‌دست می‌آید، شما را به یک فرد بااعتمادبه‌نفس بالا تبدیل می‌کند.

۷. تقویت و سلامت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات ثابت کرده که یک ورزش هوازی با شدت متوسط مثل ایروبیک، خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و کرونا را کم می‌کند. به‌علاوه این‌که به کاهش عفونت‌های باکتریایی هم کمک می‌کند. دریافت اکسیژنِ بیشتر، بالارفتنِ دمای بدن، افزایش پمپاژ خون و کاهش ترشح هورمون های استرس زا ازجمله دلایل علمیِ تاثیر مثبت ایروبیک بر تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

پیمایش به بالا