باشگاه آموزش کاراته در کرمان

آموزش کاراته برای آقایان و بانوان

باشگاه آموزش کاراته برای آقایان در کرمان
باشگاه آموزش کاراته برای بانوان در کرمان

زیر نظر استاد فرهاد وزیری زاده

(مربی و داور ملی فدراسیون کاراته)

034-3246948409135875121

فهرست مطالب

مقدمه

انسان از زمان تولد مجبور به مبارزه برای ادامه زندگی بوده . پس تاریخ قطعی برای پیدایش این تفکر كه میتوان بدن را به وسیله ای برای مبارزه کردن تبدیل کرد، نمی توان یافت. کاراته امروزی شکل تکامل یافته ای از بوکس چینی می باشد که در ابتدا اوکیناواته نامیده می شد .کاراته (به ژاپنی: 空手) یعنی هنر مبارزه کردن با دست خالی و یکی از رشته‌های هنرهای رزمی است. مسابقات کاراته مدرن در دو بخش کومیته (بخش مبارزه) و کاتا (بخش اجرای فرم) برگزار می‌شود. کاراته نوعی هنر رزمی متعلق به جزایر ریوکیو است، جایی‌که امروز در جزایر اوکیناوا ژاپن قرار دارد. این رشته از ترکیب روش‌های جنگی و بومی در این منطقه پدید آمده‌است.

بزرگترین استادان وقت کاراته - توکیو ۱۹۳۰

بزرگترین استادان وقت کاراته – توکیو ۱۹۳۰

تاریخچه کاراته

کاراته یک هنر رزمی مبتنی بر ضربه زدن است که از ضربات مشت، لگد، زانو، آرنج و تکنیک‌های دستِ باز، مانند دست چاقویی تشکیل می‌شود. در برخی سبک‌های کاراته فنون گلاویزی، قفل مفصل، مهاری، پرتابی و ضربه به نقاط حساس نیز آموزش داده می‌شود. در کاراته ضربات با حداکثر قدرت و سرعت، به سمت حریف پرتاب می‌شود. سه بخش مهم کاراته از کیهون (تکنیک‌های پایه)، کاتا (اجرای فرم) و کومیته (مبارزه) تشکیل می‌شود.

تکامل کاراته تا سده نوزدهم در جزایر ریوکیو، پیش از آن که به قلمرو ژاپن ملحق شود، اتفاق افتاد. در اوایل سده بیستم در پی دورانی از تبادلات فرهنگی بین ریوکیو و ژاپن، رشته کاراته نیز به سرزمین اصلی ژاپن معرفی و در سال ۱۹۲۴ دانشگاه کیو نخستین باشگاه دانشگاهی کاراته را تأسیس کرد و تا سال ۱۹۳۲ در تمام دانشگاه‌های اصلی ژاپن، باشگاه‌های کاراته بر پا شده بود.

کاراته دارای قدمتی دو هزار ساله‌است و یکی از استادان اولیه و مبتکران این فن که حدود ۵۲۵ سال قبل از میلاد مسیح می‌زیسته‌ برای اینکه بتواند با زورگویان آن دوران به مبارزه و مقابله برخیزند، ۱۸ حرکت تمرینی را ابداع می کند که در حقیقت زیر بنای حرکات کاراته امروزی را تشکیل میدهند. ورزش کاراته در سال ۱۳۴۲ توسط استاد فرهاد وارسته در ایران معرفی شد.

(استاد فرهاد وارسته) در کنار (استاد هاشم وزیری زاده)

استاد فرهاد وارسته – استاد هاشم وزیری زاده

کاراته با سبکهای کان ذن ریو، شوتوکان و وادوریو در ایران شروع به کار نمود ولی به تدریج سبكها گسترش یافت .در سال 1351 آکادمی کاراته به عنوان اولین باشگاه رسمی کاراته کشور کار خود را بصورت منسجم و کلاسه شده آغاز نمود، در سال 1352 برای اولین بار تیم ملی کاراته کشورمان شکل گرفت که با هزینه شخصی به دومین دوره مسابقات جهانی که در پاریس برگزار می شد اعزام گردید و موفق به کسب مدال برنز کومیته تیمی و عنوان پنجمی این دوره از مسابقات شد و در سال 1353 فدراسیون کاراته ایران شکل گرفت که مسئولیت آن از سوی سازمان ورزش وقت به آقای فرهاد وارسته واگذار گردید .

باشگاه آموزش کاراته برای آقایان و بانوان در کرمان

آموزش کاراته در کرمان در سال 1354 توسط استاد فقید هاشم وزیری زاده بنیانگذاری گردید، باشگاه فرهنگی ورزشی استاد وزیری کرمان در سال 1360 توسط استاد افتتاح و پس از فوت ایشان مدیریت باشگاه به استاد فرهاد وزیری زاده واگذار گردید. این باشگاه دارای سوله ای 450 متری بصورت استاندارد (بدون ستون) با کف پوش تاتامی مخصوص کاراته میباشد و سبک شیتو ریو کاراته در آن تدریس میگردد.

شاگردان در حال گرم کردن در باشگاه فرهنگی ورزشی استاد وزیری کرمان
شاگردان در حال گرم کردن در باشگاه فرهنگی ورزشی استاد وزیری کرمان

رشته های آموزشی در باشگاه فرهنگی ورزشی استاد وزیری کرمان

  1. آموزش کاراته برای آقایان و بانوان
  2. یوگا برای بانوان
  3. ایروبیک حرفه ای برای بانوان
  4. فیتنس، کار با وزنه برای بانوان

مقالات آموزشی:

1. حالت های ایستادن و استقرار ها (داچی – Dachi)

در این مقاله، اهمیت وضعیت صحیح بدن در کاراته به همراه تصویر به شما عزیزان اموزش داده می شود

در صورتی که بدن، از تعادل و استقرار صحیح و مناسبی در کاراته برخوردار نباشد، تکنیک های تهاجمی و تدافعی، ضعیف اجرا خواهند شد. توانایی دفاع کردن در برابر حمله حریف، در هر وضعیتی، به مقدار زیادی به حالت صحیح و مناسب ایستادن بستگی دارد.

استقرار در کاراته، به طور کلی با وضعیت اندام تحتانی (پایین تنه) در ارتباط است. اجرای تکنیک های قدرتمند، سریع، دقیق و روان تنها با داشتن پایه و تکیه گاه قوی و مستحکم امکان پذیر است. اندام فوقانی (بالا تنه)، نیز باید محکم و استوار در این تکیه گاه قوی قرار داشته باشد و پشت (کمر) نیز صاف و کشیده و عمود بر زمین قرار گیرد.

اگر چه حمله کارآمد و موثر، بدون استقرار قوی غیرممکن است اما توجه به آن، فقط در زمان پیش از اجرای حمله ضروری است. در صورتی که کاراته کار بیش از اندازه به حالت و وضعیت مستحکم و پایدار توجه کند، انعطاف پذیری و تحرک خود را از دست می دهد.

استقرارهای اصلی در کاراته به شرح زیر میباشند :

– شیذن تای یا وضعیت طبیعی بدن:

  1. موسوبی- داچی
  2. هی سو کو- داچی
  3. ها چی جی- داچی
  4. تی جی- داچی
  5. هی کو- داچی
  6. ذنکوتسو- داچی
  7. کوکوتسو- داچی
  8. کیبا- داچی
  9. شیکو- داچی
  10. فودو- داچی
  11. نکو- آشی- داچی
  12. سانچین- داچی
  13. هانگتسو- داچی
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته
نحوه و طرض صحیح استقرارهای اصلی در ورزش کاراته

هر استقرار برای هدفی خاص طراحی شده است. بنابراین، پیشرفت کاراته کارهای مبتدی، در صورتی که به وضعیت هر استقرار توجه کافی نداشته باشند، آهسته و کند خواهد بود، باید نحوه اجرای هر استقرار در کاراته را به خوبی یاد گرفت، چرا که اگر وضعیت صحیح اجرا نگردد، تشخیص آن از استقرارهای دیگر دشوار خواهد بود.

تهیه و تنظیم:

استاد فرهاد وزیری زاده

(مدیر باشگاه فرهنگی ورزشی استاد وزیری کرمان)

2. حرکات اصلی و بسیار کاربردی کاراته که شما را به یک حرفه ای تبدیل می کند

حرکات پایه کاراته که در زبان ژاپنی به آن “کیهون وازا” گفته می شود، مبنای اصلی تمام تکنیکهای کاراته هستند. مهمترین عنصر و تکنیک کاراته چه برای یک کاراته کار تازه کار و چه برای یک سنسی کاراته، تمرین کردن و تمرین کردن است.

حرکات اصلی و بسیار کاربردی کاراته که شما را به یک حرفه ای تبدیل می کند:

حرکات اولیه و پایه در کاراته با اصول زیر شروع میشوند:

رابطه صحیح بین پا و زمین، یادتان باشد کاراته از سطح زمین شروع میشود.

استفاده از مچ پا، زانوها، ساق پاها و باسن برای ایجاد موقعیتهای ثابت و پایدار و ضربات قدرتمند در کاراته.

استفاده مناسب و موثر از بالا تنه، شانه ها، پشت و کمر، بازوها، آرنج و دستها برای ایجاد ضربات و دفاع پویا در کاراته.

حرکات اولیه و پایه به معنی حرکات آسان نیست! اجازه بدهید برایتان مثالی بزنیم. یک گلفباز را در نظر بگیرید. احتمالا وقتی او را میبینید متوجه میشوید که خیلی راحت و آسان بازی میکند و حرکاتش سریع و بدون وقفه است؛ اما اگر از او بپرسید چطور انقدر راحت بازی میکند به شما میگوید با تمرین اساسی و مداوم.

اما این همه ماجرا نیست. اگر قصد یادگیری کاراته را دارید یا دنبال راهی برای افزایش مهارتهای قبلیتان هستید، نکاتی که ما در این مطلب به آنها اشاره می کنیم را خوب و دقیق به خاطر بسپارید.

کاراته کار بد = کسی که به شکل نادرست تمرین میکند

کاراته کار خوب = کسی که درست و اصولی تمرین میکند

در ادامه با جزئیات بیشتری درباره اصول و قواعد حرکات کاراته صحبت میکنیم

آیا یادگیری مبانی کاراته برای موفقیت کافیست؟

خیر، فقط دانستن اصول اولیه کاراته به خودی خود کاری از پیش نمیبرد. تنها در صورتی موفق میشوید که این اصول را به شیوه صحیح و به طور عملی پیاده کنید

حرکات تمرینی شما و نحوه تمرین کردنتان تاثیر بسیار زیادی روی پیشرفتتان دارد. اینکه باید چه حرکاتی را تمرین کنید به راحتی و در همه جا قابل دسترس اند. میتوانید دوره های آموزشی رایگان کاراته برای کودکان یا بزرگسالان را جستجو کنید و پله به پله و مرحله به مرحله آنها را تمرین کنید. البته همه این برنامه ها کامل نیستند و فقط تعداد کمی از آنها روی جزئیات حرکات هم مانور میدهند.

حرکات اولیه و پایه کارته کدامند؟

  1. فرم ایستادن یا داچی کاتا
فرم ایستادن یا داچی کاتا

داچی کاتا در تمام انواع و اقسام کاراته متداول و رایج است. این نوع حالت بدن در موقعیتهای جنگی چشمگیرتر است. در این حالت بدن کاملا متعادل و ثابت است و تاثیر حملات و دفاع را به حداکثر میرساند

حرکات اولیه و پایه کارته

سه حالت اصلی ایستادن در کاراته شوتوکان عبارتند از:

ایستادن به طرفین: کیبا داچی (Kiba Dachi)
ایستادن به عقب :کوکوتسو داچی (Kokutsu Dachi)
ایستادن به جلو : زنکوتسو داچی (Zenkutsu Dachi)

وقتی حرکات پایه کاراته به تکنیک تبدیل می شوند، هر کدامشان روی پا، زانوها و یا باسن متمرکز میشوند تا حالت مناسب و صحیح را ایجاد کنند. به این ترتیب هر حرکتی مشخص میکند که کدام یک از حالات بدن در آن شرایط مناسب تر و بهتر است.

تصور غلط بزرگ درباره حالت های ایستادن در کاراته:

حالت پای بی حرکت و ثابت در کاراته که به کاتا معروف است بهترین موقعیت و حالت بدن است که برای مقابله با یک هدف خیالی طراحی شده نه هدف واقعی. اگر حالت های مختلف بدن در کاراته بیش از اندازه اجرا شوند، تحرک فرد محدود می شود و حریف به او حمله می کند. اگر به مسابقات کومیته نگاه دقیق تری بیندازید متوجه می شوید که در آن حرکات آزاد و سیال جریان دارند نه حرکات سفت و سخت و ثابت. پس یادتان باشد هر موقعیت و وضعیتی در کاراته اگر بیش از حد به کار گرفته شود بی فایده خواهد بود.

نکته مهم:

تمرین و اجرای صحیح فرم های مختلف ایستادن در کاراته، پاها و باسن را تقویت می کند و منجر به ایجاد حرکات سیال و روان می شود؛ به طوری که در نهایت خود کاراته کار نباید متوجه وضعیت و حالتش شود و این اتفاق به صورت غیر ارادی رخ بدهد. حالات عمیق و ثابت برای استفاده در مسابقات اصلی کاراته فوق العاده هستند اما در مبارزات به کار نمی آیند.

2. ضربه با دست یا اوچی وازا:

ضربه با دست یا اوچی وازا

تمرین ضربه های مختلف در کاراته باعث ثبات و تعادل می شود. حالا زمان آن رسیده که برخی از این ضربات را یاد بگیریم.

قسمت اتصال دست و بازوها، نقطه مهمی برای ایجاد ضربات مختلف کاراته محسوب می شود. ضربات کاراته معمولا با حمله کردن همراه هستند. برخی از این ضربات عبارتند از:

مشت به جلو و عقب
ضربه با قسمت خارجی دست جمع شده
ضربه با نوک انگشتان
ضربه با قسمت خارجی دست باز
ضربه با کف دست
ضربه با آرنج
ضربه شکستن در کاراته

از بین تمام ضربات کاراته، شکستن از همه رایج تر است. کاراته برای اولین بار در دهه 1960 توجه دیگران را به خودش جلب کرد و خیلی زود به عنوان ورزشی که شکستن یکی از ضربات اصلی اش محسوب می شد در بین افراد مختلف محبوبیت پیدا کرد.

برای اینکه ضربات کاراته حداکثر قدرت و اثر را داشته باشند موارد زیر باید رعایت شوند:

فشار صحیح و مناسب روی سطحی که باید شکسته شود
فشار عمیق و قاطع
سرعت عمل در اجرای حرکت
استفاده از دست دیگر به عنوان ضربه گیر
صاف کردن مچ دست
اهداف ضربات کاراته
از بین حرکات اصلی کاراته، ضربات کاراته از همه بیشتر تنوع دارند. کاراته کار ها با یادگیری ضربات مختلف و با هدف قرار دادن نقاط آسیب پذیر بدن حریف، میتوانند حداکثر قدرت تخریبی را به دست بیاورند. مناطقی که بافت نرمی دارند مثل گردن، گلو، شبکه خورشیدی (بخش زیرین قفسه سینه) و کشاله ران اهداف اصلی هنگام ضربه زدن هستند.

3. ضربات پا یا کری وازا:

ضربات پا یا کری وازا

به نوعی می توان گفت که کاراته زیاد با ضربات پا شناخته نشده اما در واقع ضربات پا در کاراته نقش مهم و فوق العاده ای دارند. برای اینکه ضربه پا به اندازه کافی موثر و قدرتمند واقع شود، باید از برآمدگی کف پا، پاشنه پا و پشت پا استفاده کرد.


ضربات پا در کاراته به وسیله یک پا روی زمین و یا هر دو پا در هوا اجرا می شوند. از هر جهتی میتوان ضربه را با پا به حریف زد؛ از جلو، پشت و طرفین. اگر کاراته کارها هوشمند و خلاق باشد می تواند از ضربات چرخشی پا هم در مبارزه با حریف استفاده کند

ویژگی های کلیدی ضربات پا در کاراته:

سرعت و هدف گیری
وضعیت باسن و پاهای کاملا ایستاده و صاف
ثبات و تعادل کاملا در حین ضربه زدن و بعد از آن
مهمتر از خود ضربه مسیر بازگشت و فرود ضربه است. حتی اگر کاراته کار ضربه را با موفقیت به هدف بزند اما در مسیر بازگشت با شدت عمل کند قدرتش به اندازه کافی مخرب نخواهد بود. به این موضوع بازگشت به عقب یا hiki ashi گفته میشود و دقیقا شبیه به همان شیوه رفت و برگشت شلاق، قدرت ایجاد می کند. علاوه بر این، در این حالت کاراته کار کنترل و تسلط بیشتری روی ضرباتش خواهد داشت

4. مشت زدن در کاراته یا تسوکی وازا:

مشت زدن در کاراته یا تسوکی وازا

مشت زدن در کاراته شبیه ضربات دست است اما میتوان آنها را جداگانه هم بررسی کرد. از بین حرکات اصلی کاراته، مشت زدن بیشتر از همه استفاده می شود. این نوع حرکت از همان ابتدا به کاراته کار ها آموزش داده می شود و بارها و بارها در کلاس تکرار می شود، برای اینکه ضربات مشت بیشترین سرعت را داشته باشند، در یک خط مستقیم مسیر کوتاهی را میروند و برمیگردند. نکته اصلی ایجاد قدرت در ضربه زدن با مشت، دو بند انگشت جلویی مشت است.

تنوع ضربات مشت در کاراته:

در تمام سبک های کاراته از ضربات مشت استفاده می شود. برخی از این ضربه ها برای ایجاد حداکثر قدرت تخریبی اعمال می شوند و برخی دیگر نیز برای دستیابی به هدف بزرگتری مثل تضعیف حریف استفاده می شوند

مشت زدن در کاراته شامل ویژگی های زیر است:

این ضربات ساده و طبیعی هستند و هر کسی می تواند آنها را انجام بدهد
معمولا موقع مشت زدن هر دو پا روی زمین قرار دارد
مشت زدن نسبت به حرکات دیگر ساده تر و سریعتر است

5. دفاع در کاراته یا اوکه وازا:

دفاع در کاراته یا اوکه وازا

در اکثر مواقع چیزی به عنوان حمله اول در کاراته وجود ندارد. از حرکات دفاعی کاراته برای محافظت از قسمتهای مختلف بدن استفاده می شود. اکثر تکنیک های دفاعی کاراته، تکنیک های مربوط به بازو هستند که با یک مشت بسته یا دست باز انجام می شوند. اما زانوها و پاها هم میتوانند برای دفاع کردن آموزش ببینند

اگر حرکات دفاعی ماهرانه و سریع انجام شوند، هر قدر هم یک حمله قدرتمند و سریع باشد با شکست مواجه می شود. یک حرکت دفاعی موثر در درجه اول از برخورد مستقیم حریف با بدن کاراته کار جلوگیری می کند و بعد به او فرصت می دهد تا با یک ضد حمله حریف را مغلوب کند.

زمان بندی حرکات دفاعی در کاراته:

زمان نقش مهمی در حرکات دفاعی ایفا می کند. اگر دفاع به موقع و سریع انجام نشود فایده ای نخواهد داشت؛ البته منظور ما از سرعت، سرعت نسبی است. برای دفاع، سرعت خیلی زیاد هم توصیه نمی شود.

تبدیل دفاع به ضد حمله:

حرکات دفاعی معمولا به ضد حمله ختم میشوند و از این لحاظ نسبت به بقیه حرکات کاراته برتری دارند. اگر کاراته کار به موقع و خوب دفاع کند می تواند آن را به ضد حمله خوبی تبدیل کند. این همان مساله ایست که در آموزش های طولانی مدت کاراته به رزمجوها آموزش داده می شود.

حرکات دفاعی کاراته در واقعیت:

اگر کسی به طور صحیح آموزش ببیند و از حرکات دفاعی مناسبی در کاراته استفاده کند، به نقطه ای میرسد که میتواند این حرکات به طور غیر ارادی و ناخوداگاه انجام بدهد. در واقع این مرحله زمانیست که این حرکات دفاعی غریزی میشوند و در دنیای واقعی میتوانند جان فرد را نجات بدهند.

سوالات متداول:

1. بهترین باشگاه کاراته در کرمان کجاست؟

کاراته از سال 1354 در کرمان توسط مرحوم استاد وزیری پایه گذاری گردید، ایشان شاگرد استاد فرهاد وارسته بودند و جهت ارتقا دانش فنی خودشان درسالهای 60 الی 64 مرتب به کشور ژاپن سفر میکردند وقصد داشتند یکی از مطرح ترین سبکها چهارگانه کاراته (گوجوریو) را برای اولین بار وارد ایران کنند که متاسفانه دچار سانحه رانندگی شدند و به دعوت حق لبیک گفتند.

از این رو کاراته در کرمان بسیار فنی پایه گذاری شد و درسال 58 کرمان 3نفر عضو تیم ملی کاراته داشت و در سال 1360 کرمان میزبان برگزاری مسابقات قهرمانی کاراته کشور بود که استاد وارسته هم میهمان این رویداد بزرگ بودند و کرمان قهرمان این دوره از مسابقات گردید و امروزه کاراته کرمان 36 ملی پوش و عضو تیم ملی کاراته و دو رکورد دست نیافتنی طلا مسابقات جوانان جهان وطلا کشورهای اسلامی را در دست دارد که تا کنون توسط هیچ کاراته کاری در کشور جابجا نشده است.

در همین راستا ایشان اقدام به تاسیس اولین سوله استاندارد سقف بلند در مرکز شهر کرمان (میدان آزادی) نمودند که تا امروز جز بهترین و با سابقه ترین باشگاه از نظر امکانات و وسعت و از نظر مربیان فنی و به روز شده در رشته کاراته می باشد. در حال حاضر سرمربی و مدیر تیم های ملی (کاتا) کاراته ایران کرمانی هستند (استاد محسن رشیدی) که سابقه 24سال مربیگری تیم ملی کاراته ایران را در کارنامه خود دارند.

2. بهترین مربی کاراته کرمان کیست؟

در کرمان مربیان کاراته زیادی فعال هستند و برای ارتقا ورزش در سطح استان تلاش میکنند، برای آموزش زیر نظر اساتید خوب و مطرح کاراته باید به سوابق قهرمانی و عناوین کسب شده توسط شاگردان این مربیان دقت نمود، استاد فرهاد وزیری زاده یکی از بهترین و مدال آور ترین مربیان کاراته در کرمان میباشند.

3. کاراته چند سبک دارد؟

به طور کلی تعداد سبک‌های ورزش کاراته به 75 سبک مختلف می‌رسد. اما همه این سبک‌ها در چهار دسته بندی اصلی قرار می‎گیرند که آن چهار دسته عبارت اند از: شیتو ریو (Shito-Ryu) – شوتوکان (Shotokan) – وادو ریو (Wado-Ryu) – گوجو ریو (Goju-Ryu)

4. بهترین سبک کاراته کدام است؟

ابتدا باید به این نکته توجه داشت که تمامی سبک‌های کاراته دارای تمرینات و فلسفه‌های پیدایش خاص خود هستند که به شکل یکپارچه‌ای به هنر های رزمی تبدیل شده‌اند. تمرکز برخی از سبک ها به روی دفاع است و برخی دیگر حمله را الویت قرار میدهند. اگر هدف شما از یادگیری ورزش کاراته دفاع شخصی است معمولا سبک شوتوکان پیشنهاد میشود، اما اگر هدف شما از یادگیری این رشته ورزشی بیشتر حمله است سبک کیوکوشین پیشنهاد میگردد.

5. بهترین سن برای شروع کاراته؟

شروع این رشته ورزشی با توجه به فیزیک بدنی افراد مختلف و استعداد آنها متفاوت است، اما بصورت کلی سن هفت و یا هشت سالگی بهترین زمان برای شروع ورزش کاراته میباشد

6. آیا ورزش کاراته باعث آسیب دیدگی میشود؟

اگر نکات ایمنی و اصول اولیه در هر رشته ای ورزشی در دنیا رعایت نشود، احتمال آسیب دیدگی در آن بسیار بالا میرود و وکاراته هم از این قاعده مستثنی نیست، اما با توجه به اینکه کاراته یک ورزش المپیکی بوده و در (چهار سبک اصلی) آن و یا سبک های WKF داشتن شکم بند،ساق بند، روپا بند، کلاه ایمنی، محافظ لثه دستکش و برای سنین پایین نقاب صورت الزامی است، باعث به حداقل رسیدن آسیب دیدگی شده است.

البته باید به این نکته توجه ویژه داشت که بسیاری از نکات ایمنی باید توسط مربی و سالن تمرین (نداشتن ستون در سوله، داشتن کف پوش تاتامی مخصوص کاراته، محافظ آینه ها و غیره…) که همگی در باشگاه فرهنگی ورزشی استاد وزیری کرمان رعایت شده اند، رعایت گردد.

7. آیا کاراته تحت پوشش بیمه ورزشی است؟

بله، همچنین برای عضوت در باشگاه داشتن بیمه ورزشی الزامی می باشد، بیمه ورزشی، ورزشکار را بمدت یک سال تحت پوشش قرار داده و بعد از پایان یک سال قابل تمدید می باشد.

8. در ورزش کاراته اولین درجه کمربند پس از چه مدت اخذ می‌گردد؟

اولین کمربند معمولا در اکثر سبک‌ها کاراته کمربند زرد یا نارنجی می باشد، هنرجویان بعد از حدود دو الی سه ماه تمرین می توانند اولین کمربند را پس از موفقیت در آزمون که شامل طریقه ایستادن و اجرا صحیح ضربات مبتدی دست و پا و کیهون و یا کاتا یک است را اخذ نمایند، البته مدت زمان اخذ کمربند نسبت به میزان جلسات تمرین در هفته و استعداد هنرجویان متفاوت می باشد.

9. یک کارته کار چه مدت پس از شروع کاراته می تواند در مسابقات شرکت نماید؟

معمولا درحال حاضر مسابقات رده زیر کمربند قهوه‌ای و رده قهوه ای مشکی در اکثر شهرستانها برگزار می گردد و هنرجویان پس از اخذ یک یا دو رده کمربندی می توانند در مسابقات شرکت نمایند.

10. کاراته کارا از چه سنی می تواند در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کند؟

اولین رده سنی برای حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته سن 14 الی 15 سال می باشد و در رده کمربند قهوه ای و مشکی به بالا برگزار می‌گردد که جهت حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی هنرجویان بایستی در استان خودشان قهرمان شده باشند و به عنوان نماینده استان در این مسابقات شرکت کنند.

11. آیا تمامی سبک‌ها در کاراته مسابقات کشوری و جهانی دارند؟

تمامی سبک‌های فعال در کاراته هر ساله مسابقات کشوری برگزار می‌کنند و در مسابقات آسیایی و جهانی سبک خودشان هم شرکت می کنند، ولی تیم ملی کاراته شامل بهترین ورزشکاران در تمامی سبک‌ها می باشد و هر ساله مسابقات انتخابی تیم ملی برای انتخاب بهترین ها برگزار می گردد.

12. آیا المپیک در رشته کاراته برگزار می‌گردد؟

خوشبختانه کاراته از حدود دو سال قبل وارد المپیک شد و ایران هم موفق به کسب مدال طلا در رشته کاراته توسط سجاد گنج زاده گردید. البته المپیک فقط درسبکها کنترلی کاراته یا WKF برگزار میگردد.

13. برای گرفتن کمربند مشکی در کاراته چقدر مدت زمان نیاز است؟

برای گرفتن کمربند مشکی به قول استاد اویاما هزار روز تمرین نیاز است که حدود 3 سال طول می‌کشد البته با توجه به جلسات تمرین در هفته و یا در روز و استعداد هنرجو این مدت زمان می تواند کوتاه تر و یا طولانی تر شود.

14. کاتا در ورزش کاراته چیست؟

کاتا، اجرای فرم های مشخص از ضربات دست و پا در حالت های مختلف داچی یا ایستادن در کاراته است می توان گفت کاتا مبارزه با حریفی خیالی است که برتمرکز ورزشکاران و کسب مهارت رزمی آنها بسیار موثر است به قول معروف کاتا شعر کاراته می باشد.

15. معنی کاراته چیست؟

کاراته در ژاپنی به معنای دست خالی یا هنر مبارزه با دست خالی می باشد.

16. بنیانگذار کاراته در مشهد مقدس و خراسان رضوی کیست؟

کاراته درسال 1342 توسط مرحوم استاد هاشم وزیری در مشهد باسبک کان ذن ریو بنیانگذاری شد و ایشان شاگردانی همچون استاد فریدون شریف جواهری، استاد حامد مقدم، استاد هاشم مهدیزاده، استاد حسن حجتیان و استاد روشنایی که از اساتید برجسته وپیشکسوتان کاراته مشهد و خراسان می باشند را تحویل جامعه ورزش مشهد دادند.

17. یا حاج قاسم سلیمانی کاراته کار بودند؟

طبق کتاب خاطرات خودنوشت حاج قاسم، ایشان به این نکته که درجوانی کاراته را در کرمان و زیر نظر مرحوم استاد وزیری شروع کردند اشاره میکنند و می فرمایند در کلاس کاراته کرمان حدودا سی نفر بودیم و من موفق شدم کمربند سبز را اخذ نمایم. (کمربند سبز در کاراته قدیم پس از حدود یک سال تمرین مداوم اخذ می گردید)

حضور مدیر کل ورزش و جوانان جناب آقای دکتر پاریزی به همراه معاونین ورزش استان کرمان و جمعی از پیشکسوتان کاراته استان در بازدید از باشگاه فرهنگی ورزشی استاد وزیری کرمان
حضور مدیر کل ورزش و جوانان جناب آقای دکتر پاریزی به همراه معاونین ورزش استان کرمان و جمعی از پیشکسوتان کاراته استان در بازدید از باشگاه فرهنگی ورزشی استاد وزیری کرمان
پیمایش به بالا